Wijziging Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen (WAM)

Op 12 april 2024 is er een wijziging op de WAM-wet in voege getreden. Dit heeft impact op de verzekering van diverse gemotoriseerde voertuigen. We maken een overzicht.

Kbo bike T Wh MC6 KO 4 Y unsplash

Uitbreiding verzekeringsplicht

De belangrijkste wijziging is de uitbreiding van de verzekeringsplicht tot elke plaats, ongeacht of het rijtuig stilstaat of in beweging is. Een motorrijtuig moet dus ook verzekerd zijn conform WAM als het zich op privéterrein bevindt. Er wordt geen wijziging doorgevoerd van de regeling ‘zwakke weggebruiker’, waardoor die niet geldt op privéterreinen.

Wanneer ben je vrijgesteld van de verzekeringsplicht?

Rijtuigen die zich op privéterrein bevinden en waarvan het gebruik op de openbare weg niet is toegestaan, zijn vrijgesteld van de verzekeringsplicht. Daarnaast zijn ook vrijgesteld van verzekeringsplicht:

  1. Motorrijtuigen die door een mechanische kracht kunnen worden aangedreven met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 6km/u en een maximale massa van niet meer dan 100 kg (inclusief gewicht batterij).
  2. Motorrijtuigen die door een mechanische kracht kunnen worden aangedreven met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 6km/u maar niet meer dan 25 km/u en een maximale massa van niet meer dan 25 kg (inclusief gewicht batterij).
  3. Gemotoriseerde rolstoelen uitsluitend bestemd voor gebruik door personen met een lichamelijke handicap.

Let wel: de vrijstelling van verzekeringsplicht binnen de WAM houdt niet in dat er vrijstelling van mogelijke aansprakelijkheid zou zijn. De verzekering onder BA Gezin of BA Uitbating blijven daardoor noodzakelijk.

Motorrijtuigen met andere doeleinden dan verplaatsingen

Motorrijtuigen met andere doeleinden dan verplaatsingen zoals een tractor, bulldozer, vorkheftruck, … blijven ongeacht massa en snelheid onderworpen aan de verzekeringsplicht volgens WAM voor het rijrisico. Voor de dekking van het exploitatierisico blijft de verzekering BA Uitbating noodzakelijk. De verplichte rijrisicoverzekering mag gebeuren vanuit de polis BA Auto of BA Uitbating mits deze dekking conform WAM is.

Wat is de impact op andere gemotoriseerde voertuigen?

  • De zogenaamde scootmobiels vallen nu terug onder de WAM-verzekeringsplicht ongeacht hun snelheid. De verklaring is tweeledig: ze wegen meer dan 25 kg en zijn niet uitsluitend bestemd voor gebruik door personen met een handicap.
  • De beoordeling van de WAM-verzekeringsverplichting voor elektrische fietsen zal geval per geval moeten gebeuren afhankelijk van bovenvermelde vrijstellingen. Als algemene regel kan je er wel van uitgaan dat een elektrische fiets of e-bike zal vrijgesteld zijn gezien de motor enkel werkt als er ook getrapt wordt en gezien de maximumsnelheid en het gewicht meestal lager zijn dan respectievelijk 25 km/u en 25 kg.
  • Zwaarder gemotoriseerde rijwielen zoals een cargofiets of bakfiets wegen meestal meer dan 25 kg en kunnen soms uitgerust zijn met een motor die aandrijfkracht geeft zonder dat je zelf actief trapt. Hierdoor vallen ze wel onder de verzekeringsplicht. Idem voor een speed pedelec waar meestal wel een dekking conform WAM zal nodig zijn.

Gere­la­teer­de berichten

Aflevering 15 Vanbreda S2 Foto website

Video­pod­cast — Wetswijzigingen

Videopodcast
18.02.2025

In de nieuwste aflevering van onze videopodcast Succes Verzekerd, ontdek je hoe je nieuwe risico’s succesvol kan integreren in het risicomanagement van jouw onderneming. Een panel van vier in-house experts licht toe welke recente wetswijzigingen impact hebben op jouw verzekeringsportefeuille. De focus ligt op vier actuele topics: de aansprakelijkheid van hulppersonen, mobiliteit, zonnepanelen en cyber.

Lees meer
Lees meer over Videopodcast - Wetswijzigingen
U7353792727 Photorealistic image three people in a business mee 82c0813c cc51 4d46 a79b 1a665b1f44a3

Wat bete­kent Boek 6 BW voor de posi­tie en bescher­ming van hulppersonen?

Aansprakelijkheid
14.02.2025

Wat hebben de aansprakelijkheid van hulppersonen, mobiliteit, zonnepanelen en cyber met elkaar gemeen? Het zijn vier factoren die het risicoprofiel van jouw onderneming beïnvloeden in 2025. In de nieuwste aflevering van onze videopodcast Succes Verzekerd, bespreekt een panel van in-house experts hoe je nieuwe risico’s succesvol kan integreren in het risicomanagement van jouw onderneming. We starten de reeks met Anouk Dehing: welke aansprakelijkheid riskeren hulppersonen sinds de invoering van Boek 6 BW?

Lees meer
Lees meer over Wat betekent Boek 6 BW voor de positie en bescherming van hulppersonen?
U7353792727 A medium shot of a 30 year old red head woman weari 9d1e2520 9133 4091 9be1 d09679a6710b

Aan­pas­sing Wet Aan­spra­ke­lijk­heid Motor­rij­tui­gen (WAM): bereid je mobi­li­teits­be­leid voor op de toekomst

Voertuig & vloot
31.01.2025

Wat hebben de aansprakelijkheid van hulppersonen, mobiliteit, zonnepanelen en cyber met elkaar gemeen? Het zijn vier factoren die het risicoprofiel van jouw onderneming beïnvloeden in 2025. In de nieuwste aflevering van onze videopodcast Succes Verzekerd, bespreekt een panel van in-house experts hoe je nieuwe risico’s succesvol kan integreren in het risicomanagement van jouw onderneming. Erik Blankaerts licht toe welke motorrijtuigen sinds 2024 verplicht verzekerd moeten zijn voor schade aan derden.

Lees meer
Lees meer over Aanpassing Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen (WAM): bereid je mobiliteitsbeleid voor op de toekomst
Pexels cottonbro 5990042

Nieuw Boek 6 BW: ook voor de Soci­al Pro­fit en Public sec­tor is de impact op bestaan­de aan­spra­ke­lijk­heids­po­lis­sen beperkt (deel 2)

Aansprakelijkheid
13.12.2024

Door de invoering van het nieuwe boek 6 BW, dat in werking zal treden op 1 januari 2025, rijzen er veel vragen omtrent de verzekeringspolissen bestuurdersaansprakelijkheid en burgerlijke aansprakelijkheid.

In dit tweede artikel lichten we toe wat de polis bestuurdersaansprakelijkheid dekt én of een aanpassing vereist is in het kader van het nieuwe boek 6 BW.

Lees meer
Lees meer over Nieuw Boek 6 BW: ook voor de Social Profit en Public sector is de impact op bestaande aansprakelijkheidspolissen beperkt (deel 2)